>kisah santai malam pengantin

>

Dalam keheningan malam penuh syahdu, Ramli masuk ke kamar kerana mengantuk. Dilihat isterinya sudah berselimut dari hujung rambut ke hujung kaki. Malu agaknya…

Maklumlah malam pertama…” bisik hati Ramli. Dimatikanya lampu dan ia pun berbaring di katil. Dicelah2 suara kodok menyeru pasangannya, terdengar suara isteri berbisik, penuh romantis,

“Buah papaya dah masak ranum, bila tupai nak datang merasa ?”

“Aaahhh sudah…, apa citer ni?” tanya Ramli dalam hati.

Separuh malam dia terbaring berfikir. “Oooh, agaknya isteri aku teringat kampung halaman.. sian.. sampai mengigau? Takpelah, biarlah dia tidur” bisik hatinya penuh understanding.

Malam ke 2 adegan yang sama cuma dialognya agak berbeza. Bisik isterinya..,

“Sawah bendang dah siap dibajak, bila pak tani nak turun menyemai..?”

“Kesiannya bini aku.. masih ngigau lagi.. aku mesti cari penawar !” Ramli bertekad.

Esok harinya, Ramli bercerita pada ayahnya yang kebetulan datang untuk bertanya khabar `pengantin baru’.

“Laaaa..” keluh ayah Ramli, “Sia-sia aku hantar belajar sampai Universiti, benda cam ni pun kau tak paham?”.

Ayahnya pun mula bercerita perihal adam & hawa, laila & majnun, romeo & juliet (segala yang relevan untuk pengantin baru je!) Sepatah cakap orang putih “about the birds & the bees”.

“Oooh… cam tu…” sengih Ramli, “baru saya paham.” Taulah apa nak buat malam ni!” sambung si Ramli.

Malam yang sangat ditunggu2, Ramli pun tiba… adegan sama dikamar tidur. Cuma kali ini isterinya membisu seribu bahasa.

“Aaaah.. nape pulak senyap, takkan dia give up..” tertanya2 si Ramli. Setelah sekian lama tanpa suara dari isteri, Ramli pun berkata,

“Dah lapar betul rasanya perut, boleh tupai datang merasa?”

Malam dingin semakin sunyi.. tak jawab pun…

“Kain pelikat dak disinsing rapi, boleh pak tani turun menyemai ?” pun masih takde jawaban Ramli mencuba lagi.

“Juruterbang dah siap sedia… boleh pesawat turun mendarat ?”

Sayu sekali jawapan si isteri dari bawah selimut, “Maaf tuan… landasannya baru saje banjir…!”


moral:..nak kawin pun perlu ada ilmu…dan jauhkan diri dari menghampiri zina..

About these ads

80 Responses to “>kisah santai malam pengantin”

  1. tak faham part banjir tu..

  2. ahahahhahaahhaha. cool ! :)

  3. hahaha.kan dah banjir..kene tunggu surut la pulak..

  4. hahaah! lawak gila part banjir tu.. kakaka.

  5. hahaha lawak gila part banjir tu. kakaka xD

  6. hhahhahahahha, bilenye nak surut? tunggu semingguhahhahahahhaha, sungguh nerd

  7. :Dhahaha… ada plak..lawak laah

  8. hahahha!! lawak2…tergelak sy bace..

  9. haha..bermadah2 la sgt.amek ko.:p

  10. hehe..kelakar. cam org dulu pulak guna bahasa kiasan ni

  11. hahaha so funny :)

  12. berlapik betol ayat nye..hehehhe

  13. HAHA best gilaaaa :Ddah banjir pulak,cepat lahh surut :)

  14. btoi2..tu semua kena blajar..jgn main redah ja…tapi bab yg landasannya baru saje banjir yg tu yg tak boleh blah tu…

  15. kahkah zaman sekarang ni pun masih berkias2 lagi ya, bagus bagus!

  16. cool gile cerita ni.hahahaxoxodyapunyabelog.blogspot.com

  17. hahahahaaaaaaaaaaaa….rajin gile bermadah2

  18. ilmu berpantun ni…bagus kn org melayu sesuatu kata-kata yang cuba disampaikan dengan kiasan…..kalau org tak tahu mkna kiasan ni…dia xkan faham laa….tp part banjir tu xbley blaa laaa…hahaha

  19. Ayat yg tersirat dengan makna yg mendalam. hahahaha

  20. macam pernah ku dengar ladasan2 ni… tp dimana ya??? hikhik

  21. aduhai… sekali keluar ayat bunga-bunga… eden pun fikir dua tiga kali jugak makna nya…

  22. errr… haha… setuju dengan mentadak hijau… penuh dengan 'falsafah' pengantin baru nie…

  23. SaLaM….HeHe!~ BKiaS SuNGGuH!~ (^_____^)V

  24. zaman sekarang ni sudah tiada kiasan2 begitu,yang terkini…ready or not!

  25. hehehe..klakar betul cerita nih..hahaha

  26. errr,hehe,.huhu,.puase la suaminye smnggu,.heee

  27. seronok benar berada di kamar ini… bahagia rasanya …

  28. hahaha…aduhaiiii siannya….

  29. haha banjir tu wet dream kan? kekeke lawak :)))

  30. kikikiki…. lawak betullah…jauhilah zina kerana ia merosakkan keturunan kita.. nauzubillahimin zaliq, mintak dijauhkan dari kita ye dik..

  31. wakakakak banjir la pulok..takpe2..tunggu surut..ahahaha

  32. hahaha….sunguh berlapik kiasan pengantin..like!!!

  33. walaweh..kihkhkih..pandai tol bini dy berpantun..zaman skrg ni da tak dpt da gamaknya~~

  34. haha…ambik ko…puase r ko pas2…haha

  35. hahaha…banjir?

  36. hehehe..org laki pandai2 la yerk..

  37. kias kias bertambah seri kamar suami isteri.. :)

  38. so funnny…cume part bnjir mula2 tak faham

  39. abu muaz,tuan gelak nape..hehehe..

  40. chah,tak faham banjir…hehe..saya pun tak faham..hehe..:P

  41. Fikri Rais,biasalah suami isteri..kias mengias…biasa laaa

  42. Nenek Kebaya,pandai lah sikit2…:)

  43. storyfromme,hehee..aah..banjir..

  44. deux-k,nak berkias sangat..hehe..

  45. CintaZulaikha,zaman sekrang ni dah tak sempat lagi dah nak berkias2nya…hehe..

  46. farel,memang sungguh berlapik..tak akhirnya..diri sendiri yang rugiiii.:)

  47. rose –{@ ibuRafiq @},kena tunggu seminggu juga nak buleh surut..:))

  48. maira,menghampiri zina pun dah tak leh..apa lagi buat..

  49. farhan asyraf,hehhee….

  50. MulutPayau,memang kesiannya….

  51. Pengasas,memang seronok Dr..:))

  52. **::CIKNUURUL,kena lah puasa cik nurul..:)) tak pe bukannya lama sangat..:)) seminggu je..

  53. Puan Nurul,sekali sekala..tak pe kelakar kan.:)

  54. Bigdaddyz,hehe..zaman dah berubah….:)

  55. SiS NaD,berkias yg merugikan..

  56. zana,hehhehe…:)

  57. fromjarn,hehhe..sweet ke.?

  58. C I K . F Y Z A,susah nak faham ke..??

  59. dwaty,hahhaha..:)

  60. Anitafasha,ayat memang tersirat….:)

  61. ikien lurf,hehee..org melayu memang kaya dengan pantun berkias ni..

  62. saya gemuk saya comel.,memang rajin ..:))

  63. dya mohamad,cerita yang biasa2 saja..:)

  64. kak.. Dinas Aldi,zaman sekrang ni dah tak de dah berkias mcm ni..rugi dan buang masa je..

  65. LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™,hehhe…..:))

  66. wiwy,hehehe..cepat laa surut..:)

  67. mendatak hijau,memang berlapik..

  68. ~Eizny Ejan~,sekali sekala lawak tak pe..:)

  69. wida,hehehe..:))

  70. Ekha Miranda,madah yg merugikan..:)

  71. angkasa,tak faham..tak pe..:)

  72. EYFAalias,hehhee..:)

  73. Angah Sepet,lama juga tuuu..nak leh surut..

  74. aliarosliseminggu laaa nak surut.:)

  75. aza,sekali sekla tak pe melawak kan..:O

  76. diana,berkias sangat…padan muka..:))

  77. terima kasih atas komen2 sahabat semua…:)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: