>Siaran Berita Di Nepal Guna Pelita Ayam Masa On Air..

>Salah satu stesen televisyen kenamaan di Nepal memulakan siaran berita malamnya dengan cahaya remang. Hal tersebut dilakukan untuk menunjukkan kesan dari selalunya terputus bekalan elektrik. (standbay)

Sejak awal Februari, Televisyen Kantipur hanya menggunakan minyak tanah untuk menyinari lampu dalam siaran berita yang tayang selama 30 minit.

Ketua redaksi Kantipur mengatakan bahawa tujuannya dibuat seperti untuk memberikan tekanan kepada pemerintah untuk mengatasi masalah.

Nepal ketika ini mengalami pemotongan aliran elektrik selama 12 jam sehari, demikian laporan BBC.

“Kami ingin pemerintah membaiki keadaan ini secepat mungkin,” ujar ketua redaksi Kantipur Tirtha Koirala.

“Sejauh ini kami mendapatkan respon positif dari para penonton, tapi belum ada tanggapan sama sekali dari pemerintah,” sambungnya.

Meskipun memiliki potensi untuk menggunakan sumber tenaga air, tapi keperluan elektrik di Nepal hanya mencukupi setengahnya dari keperluan negara tersebut.

Perang dengan pemberontak Maois yang berlangsung selama 10 tahun dan berakhir pada 2006 lalu membuat pelaburan sukar masuk.

Ditambah lagi dengan rosaknya pusat kawalan elektrik kerana banjir melimpahnya air Sungai Kosi pada 2008.

Koirala mengatakan bahwa dia akan terus menyiarkan berita seperti ini hingga pemerintah mahu memberikan tindakan sewajarnya.

p/s: tak dapat bayangkan kalau kat Malaysia pun jadi mcm ni……..ishhhhh..

p/s: terpaksa tido awal…esok ada Seminar GPK di Seremban…mana2 komen saya akan balas esok….tq
sumber: Klik Sini

80 Responses to “>Siaran Berita Di Nepal Guna Pelita Ayam Masa On Air..”

  1. >kesiannye..seb baik kt mlysia xcam ni bersyukurnya🙂

  2. >kesiannye..seb baik kt mlysia xcam ni bersyukurnya🙂

  3. >wahh sampai camtuh sekali ya? terkejut orang..huhu

  4. >wahh sampai camtuh sekali ya? terkejut orang..huhu

  5. >salah satu cara nak mengingatkan kerajaan.. ok gak ni.. hehe

  6. >salah satu cara nak mengingatkan kerajaan.. ok gak ni.. hehe

  7. >aah,buat trkjut org yg tgk,tp kre sykur la,ade jgk brite yg bley d smpaikn,.ade jgk moralnyer entri ni bg keinsfn pd mreka2 yg xtau nk hrgai elktrik,.hurmm,.

  8. >aah,buat trkjut org yg tgk,tp kre sykur la,ade jgk brite yg bley d smpaikn,.ade jgk moralnyer entri ni bg keinsfn pd mreka2 yg xtau nk hrgai elktrik,.hurmm,.

  9. >kesiannyaa.

  10. >kesiannyaa.

  11. >negara diorg miskin, sb tu byk warga Nepal dtg sini bekerja…

  12. >negara diorg miskin, sb tu byk warga Nepal dtg sini bekerja…

  13. >ish2…hmm. kesian sgt. tp btol jugak apa yg drg buat tuh…klu tak kerajaan tak prihatin pon..

  14. >ish2…hmm. kesian sgt. tp btol jugak apa yg drg buat tuh…klu tak kerajaan tak prihatin pon..

  15. >alhamdulillah.. syukur Allah di atas nikmat di bumi Malaysia🙂

  16. >alhamdulillah.. syukur Allah di atas nikmat di bumi Malaysia🙂

  17. >nampak ke nanti

  18. >nampak ke nanti

  19. >nampak ke nanti nak baca

  20. >nampak ke nanti nak baca

  21. >nampak ke nanti nak baca

  22. >nampak ke nanti nak baca

  23. >nampak ke nanti nak baca

  24. >nampak ke nanti nak baca

  25. >nampak ke nanti nak baca

  26. >nampak ke nanti nak baca

  27. >nampak ke nanti

  28. >nampak ke nanti

  29. >nampak ke nanti

  30. >nampak ke nanti

  31. >erm, rase cm unik pon ade… jimatkan elektrik (esplly tuk negara maju)

  32. >erm, rase cm unik pon ade… jimatkan elektrik (esplly tuk negara maju)

  33. >oo..ada seminar..ingat nak tido awal pasal tak de letrik..hehe

  34. >oo..ada seminar..ingat nak tido awal pasal tak de letrik..hehe

  35. >elok jugak tu berjimat cermat..

  36. >elok jugak tu berjimat cermat..

  37. >dlm zaman moden begini, rsenyer x daya nk hidup tanpa tenaga letrik, nk msk, tgk tv, psg kipas, gsok bju, smua nk letrik3…huhuhu

  38. >dlm zaman moden begini, rsenyer x daya nk hidup tanpa tenaga letrik, nk msk, tgk tv, psg kipas, gsok bju, smua nk letrik3…huhuhu

  39. >sampai cemtu skali…sbb tu la kite kne sentiasa ingat..kalau kite susah, ade roang len yang lebih susah…:)meh ke rumah..~like mother like son~keep in touch ye..♥♥♥

  40. >sampai cemtu skali…sbb tu la kite kne sentiasa ingat..kalau kite susah, ade roang len yang lebih susah…:)meh ke rumah..~like mother like son~keep in touch ye..♥♥♥

  41. >Menarik. Elok gak terus je guna pelita minyak tu, jimat elektrik, jimat tenaga. Rasanya stesen tv lain pun elok ikut sama. He he…

  42. >Menarik. Elok gak terus je guna pelita minyak tu, jimat elektrik, jimat tenaga. Rasanya stesen tv lain pun elok ikut sama. He he…

  43. >jangan government pon buat donno sudah la. hehe

  44. >jangan government pon buat donno sudah la. hehe

  45. >Allah kesiannya depa..

  46. >Allah kesiannya depa..

  47. >kak Dinas,sangat kesian…Nepal salah satu negara yg miskin..

  48. >kak Dinas,sangat kesian…Nepal salah satu negara yg miskin..

  49. >cik sakdi,:)) harp2 tidak…la

  50. >cik sakdi,:)) harp2 tidak…la

  51. >Gen Fujita,hehehe…cadang terbaaaek.:)

  52. >Gen Fujita,hehehe…cadang terbaaaek.:)

  53. >Dda Ly,'dlam semua aspek semua kena beringat….betul..

  54. >Dda Ly,'dlam semua aspek semua kena beringat….betul..

  55. >izlyann harianti,betul..:)..blackout kejp pun dah rimas..ni takde elektrik…

  56. >izlyann harianti,betul..:)..blackout kejp pun dah rimas..ni takde elektrik…

  57. >ibuintan,hehe..tu terrrrrlku berjimat…

  58. >ibuintan,hehe..tu terrrrrlku berjimat…

  59. >Nora Shahaira,hahahahha..ishh..:)

  60. >Nora Shahaira,hahahahha..ishh..:)

  61. >muLan,kalau negara maju..lagi tak mahu kan..??

  62. >muLan,kalau negara maju..lagi tak mahu kan..??

  63. >eyna azmi,hehehe..entah laa kak…:)

  64. >eyna azmi,hehehe..entah laa kak…:)

  65. >maira,alhamdulillah..negara kita tak mcm tu..:)

  66. >maira,alhamdulillah..negara kita tak mcm tu..:)

  67. >CintaZulaikha,dia nak minta respons kerjaaan dia..kadang2 kena buat '"gila" jugaaa.

  68. >CintaZulaikha,dia nak minta respons kerjaaan dia..kadang2 kena buat '"gila" jugaaa.

  69. >Budak Botak, betul….negara yang miskin..terpkasa buat mcm tu

  70. >Budak Botak, betul….negara yang miskin..terpkasa buat mcm tu

  71. >dLa,sangat rasa kesian…:)

  72. >dLa,sangat rasa kesian…:)

  73. >HATYCIKNUURUL,hehehe….moga ada yg akan berjimat elektrik..pas ni..:))

  74. >HATYCIKNUURUL,hehehe….moga ada yg akan berjimat elektrik..pas ni..:))

  75. >adan,yaaa..salah satu cara….:)

  76. >adan,yaaa..salah satu cara….:)

  77. >kira kekuri,org akan buat apa saja bila terdesak…:)

  78. >kira kekuri,org akan buat apa saja bila terdesak…:)

  79. >hanim azhari,perlu bersyukur sangat..

  80. >hanim azhari,perlu bersyukur sangat..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: