>[ gambar bulan hampir dengan bumi ] Jom lihat fenomena Supermoon yang berlaku semalam…..

>

supermoon di Sepanyol semalam
gambar di Malaysia : sumber: klik sini
supermoon yang berlaku malam tadi : sumber: klik sini
supermoon
gambaran di Surabaya semalam. sumber : klik sini

SUPERMOON adalah fenomena bulan penuh yang paling besar yang hanya berlalu setiap 18 tahun sekali dimana bulan akan berada paling dekat dengan bumi pada malam tadi.. Petikan dariYahoo, “On Saturday afternoon at 3 p.m. Eastern Daylight Time, the moon will arrive at its closest point to the Earth in 2011: a distance of 221,565 miles (356,575 kilometers) away. And only 50 minutes earlier, the moon will officially be full.”

Fenomena Supermoon akan melihatkan bulan 14% lebih besar dan 30% lebih cerah daripada bulan penuh yang biasa. Kebiasaannya apabila berlaku bulan penuh maka akan berlaku ombak besar dan air laut pasang yang boleh mengakibatkan banjir di kawasan rendah di pinggir laut. Ada juga yang kata akan berlaku bencana besar pada malam tersebut tetapi bencana biasa tidak akan dapat diduga.
di mana jantung bulan saya?

22 Responses to “>[ gambar bulan hampir dengan bumi ] Jom lihat fenomena Supermoon yang berlaku semalam…..”

  1. >patut la bulan masih nampak..walaupon hujan semalam..

  2. >ye la…semlm cantik sgt duk tepi pntai..terang chya buln…

  3. >mekaseh share info nie..mmg kawan dari malaysia gtau semalam..besarnya kan?

  4. >cantik sangat.. Allahuakbar..

  5. >cantiknya bulan kat sepanyol tu.nampak besar je.

  6. >aiseh…melepas nak tangkap gamba…huhu

  7. >tak sempat nak tengok malam tadi..😦

  8. >Meremang bulu roma tengok ..nice view .. serious !

  9. >salam SR!ye, bulan mlm td memg telalu cerah & besar..kul 4 pagi terang benderang kt luar rmh cam dh kul 7 pgi.. memg mlm td z x dpt tido lena..

  10. >apa yang menyebabkna supermoon sebenarnya….???bTW, nice entry…. cantik…

  11. >1 lagi tanda kbsran Allah..

  12. >ow..patotla semalam wlaupon xd lampu terang semacam je

  13. >Malam tadi mendung, tak nampak.😦

  14. >subhanallah…cantiknya……..

  15. >subhanalallah…bgtu indah ciptaaNya..

  16. >ada nmpk smlm..wlopun tk sbesar d spanyol..memg terang..;)subhanallahh ^^

  17. >ada nampak jugak semalam..tp takut nak amik gmbar..sbb masa tu waktu maghrib…subhanallah…

  18. >subhanallah.. cantiknyaa.. esp yg kt spain tu lawa kann..dekat je nampakk

  19. >smlm cri bulan tp hujan tk nmpk. abes hujan bru nmpk, terang sgt. lawa bulan kat sepanyol tu🙂

  20. >knape kt mlaysia x besar? o.O

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: