>’ cikgu esok ada pjk takkk.?"

>

gambar hiasan
sebagai guru pjk di sekolah, [ mengajar pjk tahun 1, 2, 3, 4, dan tahun 5 ] memang saya dapat rasakan betapa bestnya mengajar subjek pjk..
apa taknya…untuk pjk esoknya budak2 dah tanya….ini tak berlaku dalam subjek2 lain..bukan main semangat dia orang nih……
“..cikgu…..esok ada pjk tak??”
“tengok lah…kalau tak hujan, ada pjk di padang, kalau hujan dok dalam kelas saja..” ayat yg biasa keluar dari mulut saya..
” cikgu…., saya dah bagitahu kat budak-budak tu kan..esok bawa baju pjk… saja ingatkan rakan2 yg lain agar tak lupa…” kata pelajar saya..
” waaah..kamu ni…belum apa2 lagi dah bagi ingatan ya….
esoknya…,
pagi tiba2 hujan….so tak dapat pjk kat padang….
betapa kecewanya pelajar2 saya tak dapat nak main kat padang……
“mcm nilah..kalau hujan reda nanti….kita semua keluar kat padang….”
semua mata budak2 aysik dok memandng kat padang saja…….sesekali terdengar suara pelajar2 saya…..” cepatlah hujan reda…..nak main pjk ni..”
30 minit berlalu…..hujan dah reda dan teduh..
“..ok..semua beratur dan berkumpul kat padang, hujan dah reda…” kata saya..
mendengar kata2 tersebut…apa lagi..riuh rendah la kelas saya tu.., seronok bukan main lagi…saya boleh gambarkan betapa happynya dia orang tu…
cikgu tahu tak….baju pj ni saya pakai sejak malam tadi lagi….tido pun pakai baju pjk..semangat nak pjk ni cikgu.” kata Aiman, seorang murid yang datang sekolah hanya ada pjk.. [ aduh…sekarang saya berusaha memberi motivasi pada dia agar rajin datang sekolah..]
dia pelajar yg pintar, tapi sejak ibu bapanya berpisah, motivasi untuk belajar tak seperti dulu lagi…dan hanya berminat sewaktu pjk, time saya mengajar saja…masalahnya pjk waktunya 90 minit saja seminggu…parah la mcm ni…
walaupun mengajar pjk, tapi nilai2 murni tetap diterapkan kepada pelajar2 saya.. seperti bila bermain, perlu bersungguh-sungguh, mematuhi arahan, dan perlu saling berkerjasama antara satu sama lain..
kesimpulannya..: saya happy…..pelajar saya lagi happy….,

25 Responses to “>’ cikgu esok ada pjk takkk.?"”

  1. >tiba2 rindu ngn time pjk skolah rendah.. tp kalu skolah menengah.. dah mls nak trun pdang.. hehee

  2. >Kenangan manis masa sekolah

  3. >sebaknya bace kate2 budak tu.. tgk student pj kt sni, blaja cket punye taf..tp mmg suke pj dan amek minor pj jugak.. budak2 ni kn, kalo wktu pj suka btol,,..

  4. >dulu suka gak pjk.. sbb tak payah baca buku.. leh main2.. hehe!!🙂

  5. >pj mmg waktu paling best! waktu utk menghilangkan stress!

  6. >sgt suka ngan PJK..tak pnh lupa nak bawa baju PJK ke skolah..huhu~~

  7. >dah lama tak turun padang utk subjek pjk..hahasemoga berjaya cikgu dalam mendidik murid-murid sekarang=)

  8. >pjk memang best ok…paling bet time skolahhh..yuuhhuuu!!!

  9. >Schubert Serenade,sangat setuju…pjk lah subjek paling best..

  10. >AmQ AnaQi,terima kasih banyak..:)

  11. >CintaZulaikha,sama dengan saya juga puan..time pj mesti best..

  12. >Sora Rasyido,betul..masa tulah yg sesuai untuk hilangkan stress..

  13. >Amirrah Zawani,hahaha..sama laaa…;)

  14. >Assalamualaikum SR,Anak kakak pun suka bila ada senaman. Sebab boleh main. Guru sebenarnya ada penerpan nilai murnia walau dlm mendidik mereka bermain.p/s: sekarang pjk – pendidikan jasmani & kesihatan. Tunggu dapat PJK – Pingat Jasa kebaktian bila dan samapai masanya kelak…:)

  15. >Diya Edhayaa,semoga awak menjadi guru pj yang baik dan dengan penuh komitment..

  16. >Shella,memang byk kenangan manis masa sekolah..waktu pjk salah satunyaa

  17. >MiSzy DiaN,sekolah menengah mcm dah nak mengelak waktu pj..biasalah..

  18. >salam.. Kakzakie,pingat kebesaran tu…moga kak dapatlah ya…

  19. >akak pun suka pjk… subjek lain semua kena tercongok dalam kelas.. PJK ialah masa berjimba dipadang hehe🙂

  20. >sy xsuke time PJ,..sbb sekejap sgt,xpuas,.pastu kene salin bju bgai,.hehe,.tp sy sgt suke time sukan skolahh,.waaa,satu hari abeskn mse kt pdg.sakan.hehe

  21. >maira,hahahaha..kak..samalah..masa saya sekolah dulu pun mcm tu juga..

  22. >::CIKNUURUL,sukan sekolah pun best…:)) tapi pjk budak2 memang dok tunggu setaip minggu..

  23. >kesian pulak kat si aiman tu… nasib baik la ade subjek pjk…at least boleh la akak bg dia semangat nak dtg ke skolah setiap hari slow2…p/s: teringat masa zaman skolah dulu…mmg cukup suka time pjk…hehe😉

  24. >haaaa…ingt dulu mase kecik2..sangat suke subjek pjk sbb boleh mainnnn..tp dulu pj 1 jam je..skunk 90 mint lame gak tuuu

  25. >kalau hujan, kita pj dlm kelas je boleh tak?

Leave a Reply

