>[ gambar] detik-detik kelahiran bayi dalam sebuah keluarga yg teramat miskin…

>

Semua dilakukan dengan penuh risiko baik untuk siibu
mahupun anak yang dikandungnya….


Saat-saat mahu melahirkan, di dalam rumah yang sangat sederhana sekali


Ketika merasakan kesakitan di malam yang gelap, dengan hanya diterangi lilin



Ketika menunggu kelahiran

Selepas bayi sudah dilahirkan…tali pusat belum dipotong

bayinya dibiarkan tanpa pakaian

Semiskin manapun bayi tetap diberikan susu….
walau di mana pun kita…hargailah jasa-jasa ibu kita…..jasa ibu dibawa ke syurga….


dalam Kosmo hari ini, si anak sanggup membakar rumah ibunya kerana ibu enggan memberikan RM 200……adakah patut?
tiba-tiba teringat pada arwah ibu saya…..

alfatihah buat arwah ibu saya…….moga rohnya dicucuri rahmat oleh Allah swt..amin.

55 Responses to “>[ gambar] detik-detik kelahiran bayi dalam sebuah keluarga yg teramat miskin…”

  1. tersentuh hati.. sy pun bakal ibu.

  2. Siannya… Tu lah ramai yang sekarang ni melayan ibu bagaikan kain buruk. Ya Allah! Sedih melihat keadaan seperti ini berlaku…

  3. tiba2 rasa nak menangis lah pulak..bukan senang nak melahirkan anak…sakitnya hanya ALLAH yg th…inikan pulak dlm keadaan serba kekurangan mcm tu…SUBHANALLAH!!

  4. amani pun rindu arwah mak..entry ni uat amani sedih…wuuuuuuaaaahhh ;(..lari nak nagis jap

  5. Sebab tu kite sbgai ank kena hargai pengorbanan ibu kte.

  6. syukur …kita kat malaysia .tak seteruk mereka ..alfatihah untuk ibu SR …

  7. kesian la.. tak leh nak bayang.. betapa bertuah nya kita..

  8. al-fatihah utk ur ibu…moga2 Allah mencucuri rohnya dan ditempatkan dlm klgn org beriman.

  9. syurga dibawah telapak kaki ibu, hargai ketika dia ada, ingatilah setelah dia pergi dgn berdoa setiap masa..

  10. Ya Allah, miris banget…

  11. sangat daif keadaan tu..mmg insaf tgk, tp beliau ttp jaga anak tu kan walau ssh camne pun..Al-Fatihah buat arwah ibu SR

  12. emm kasihnya ibu bawa ke syurga.terharu tgok semua gambar nie….:)

  13. bayangkan kita di tempat dia… betapa bertuahnya anak2 kita yg di lahirkan dengan segala kemudahan. kuar2 je duk dlm aircond, siap baju lawa2, tak ada susu ibu boleh ganti dgn susu cap ——– ** mcm2 yg ada di pasaran.

  14. aduuh~ sungguh menyayat hati >.<al-fatihah juga buat arwah ya

  15. susu ibu tetap terbaik..ila pun rindu kat arwah mak..hanya orang yg dah kehilangan ibu akan lebih paham betapa kosongnya tanpa ibu

  16. Al-Fatihah buat arwah ibu SRdoakan ibu sentiasa setiap waktu, ibulah segalanya

  17. anak2 skrg da mkin besar kepala dgn mak ayah. sedih.

  18. Ya Allah.. jahatnya anak yg sanggup bakar rumah emak tu.. tergamak dia.. sayangilah emak anda.. jasa emak mmg banyak sangatttt🙂

  19. semoga roh ibu sr dicucuri rahmar. syukur lah sape2 yg masih punya ibu. sayang ibu🙂

  20. sebagai anak, kita tak lari dari melukakan hati ibu kita. sungguh, pengorbanan ibu itu tak boleh diukur.

  21. sedihnyer tgk…

  22. syukur apa yang ada…

  23. Kelahiran …sesuatu yg menginsafkan kita sebenarnya, membuatkan kita teringat segala yg ibu kita telah korbankan termasuk nyawanya sendiri……moga anak2ku sentiasa hargai setiap pengorbanan ini…..

  24. sangat sedey~~humm…

  25. sedihsedih dengar kisah nilagi sedih mengenangkan pembuangan bayi skang nisedih sangattersentuh rasa hati

  26. ibu mereka pon ibarat ibu kita juga:)

  27. Schubert Serenade,ya…betul tu…

  28. Axie04,sangat malang bila ada kes mcm ni..

  29. CintaZulaikha,memang sedih..kak

  30. ikatankasihku,kelahiran semoga memberi rahmat dan kegembiraan pada ibu bapa..

  31. Fikri Rais,memang syukur..

  32. Sheriffa,itulah realiti kehidupan di negara org..syukur tak ada yg mcm ni di negara kita..

  33. Fatimah Zahra'.betul tu..tapi bila dah melukakan hati ibu..sebagai anak perlu memohon keampunan atas kesalahan yg berlaku..

  34. lady dayana,terima kasih…

  35. Amirrah Zawani,memang jahat..itulah yang berlaku..sangat malang ada anak mcm ni..

  36. dLa,mungkin pengaruh2 kawan dll yg menyebabkan hal ini berlaku..

  37. ibuintan,terima kasih…ibuintan..

  38. Ila,memang..susu ibu tiada tandingannya di dunia ini..

  39. syuwai,sangat menyedihkan..sungguh mengharukan..

  40. Puan Comei,tak dapat nak bayangkan.mcm mana kalu kita ditempat mereka tu..

  41. Puan Kutu,kasih ibu bawa ke syurga…kasih ayah berkorban jiwa dan raga..

  42. d_LA,memang daif…

  43. Lilyel,kita kena bersyukur ke hadrat Allah swt kerana di negara kita tak ada yg mcm tu.

  44. cikseliparjepunibu adalah segala2nya..

  45. Eyrique Ettiqaz,terima kasih..:)

  46. halila Ibrahim,ya..sangat bertuahnya kita..

  47. eyna azmi,ya..kat malaysia tak ada yg mcm ni..

  48. Anitafasha,betul..kita perlu hargai…segala jasa2 dan pengorbanan ibu bapa kita.

  49. azwa amani,alfatihah buat arwah awak juga…cik azwa..

  50. ladyzamea,sangat menyedihkan….

  51. Fizalinolie,kadang2 bila anak dah besar..terlupa akan jasa2 ibu dan bapa..kononnya sibuk..mana leh mcm tu.

  52. THE LEKAT LEKIT STORY,sangat tersentuh…

  53. terima ksih atas komen2 sahabat-sahabt saya,,,

  54. sy slalu lmbt komen dh skang,.huhu,..sdihnye tgk diorg ni,.dgn baby xpkai bju,sjuk2 cmtu,.mkn xckup,.haiss,alhmdlillah kte xcmni kn,.mntak jauh la,.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: