>Di Ghana, hanya wanita yang dibenarkan menunggang motorsikal…kerana penunggang lelaki seringkali merempit di jalan raya..

>

Di Ghana, motor hanya boleh digunakan kaum perempuan saja. Di negara lain, motor boleh bebas digunakan siapa saja asal sudah cukup umur dan punya lesen. Hal ini berbeza dengan yang diterapkan oleh Kementerian Pengangkutan di Ghana. Kerana di Ghana hanya wanitalah yang boleh menggunakan pengangkutan ini.

Peraturan ini diperkenalkan di kota Bawku, Ghana sejak tahun lalu. Alasan paling mudah mengapa lelaki tidak dibenarkan menunggang motorsikal adalah senang, iaitu kaum lelaki selalu menyalahi undang-undang lalulintas dan lain-lain kesalahan yang berkaitan dengan perlumbaan sesama mereka…


Apa kata peraturan di Ghana ini dilaksanakan juga di negara kita…?.. ini boleh mengurangkan kes-kes mat rempit jalanan yang selalu bermaharaja lela..sekarang ni..


25 Responses to “>Di Ghana, hanya wanita yang dibenarkan menunggang motorsikal…kerana penunggang lelaki seringkali merempit di jalan raya..”

  1. setuju sgt la kalau buat kat msia..sbb pmpuan2 bwk moto sopan2 sikit..tp xtahula kalau laki pakat menyamar jadi pompuan semate2 nk tunggang moto-cikti (skrg dh xde blog)

  2. kalo camtu xdela posmen..pasni kne panggil poswoman..ahax..:D

  3. kalau lah peraturan tu ada. seronok nya ! boleh merempit hari hari. lelaki dok umah masak ye..:)

  4. salam..kalo kt mlaysia mcm nie..xdela lg psangan coule naik mto😛

  5. eh eh. tapi kannn. pompuan skang pon ganazz2 jugakk kalo bawak moto. hik3x. =)

  6. bimbang terlahir pula minah rempit..

  7. setuju2…kecuali dlm keadaan2 tertentu saja lelaki dibenarkan…

  8. ha, bole jgk, tp nk adil lagi, dlm smgu tu tetapkan hari ape utk penunggang llk, ppuan.. ;-D

  9. hehehehehe… boleh tak komen itu je? =) have a gud day…🙂

  10. banyak la nyah lepas ni SR. hehe

  11. hihihiihihi klu lah kat m'sia pun buat mcm tu🙂

  12. biasalah ,lelaki memang suka merempit

  13. Ila,tak semua lelaki mcm tu…..

  14. ~ raihazi ~ kalau kat malaysia mcm tu..memang parah la jwbnya….

  15. cik sakdi,nyah?hahaha…mungkin juga laaaa

  16. kella,boleh..:))) tak de salahnya..:)

  17. cantekk,hehehe..cadangan yg baik tuuu..:))

  18. Norsha,dalam kes2 kecemasan dibenarkan laa..

  19. si para para,minah rempit…:)) kemungkinan ada tuu..

  20. MiLanGurLz,yaa..skrg ni ada gak pompuan yg ganas2 bawa motor…:)

  21. Amanina Sofea,akan berlambak laaa yg akan naik bas dan teksi..

  22. Siti Nadzirah Zakariah,:)) wahhh….:)) lelaki rumah masak ek..:)

  23. aQi + GenGkey,hehehe..ya tak ya juga..

  24. salam cik ti,nape dengan blog awak…:)

  25. he..he… terbukti. opssss

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: