>[ gambar ] Jurugambar Sempat Merakam gambar cicak jantan beri bunga kepada cicak betina ..ooh..sungguh romantis..

>

KYEV – Seorang fotografer dari Ukraine, Alexey Tymoshenko baru saja mengabadikan momen yang romantis dari dua pasang cicak pasir yang terlihat sedang jatuh cinta dari taman belakang rumah orang tua Alex di Ukraine.

Dia secara tak sengaja mendapatkan momen di mana seekor cicak jantan memetik sekuntum bunga bagi seekor cicak betina. Cicak betina pun menghampiri sang jantan ke batang tanaman. Mereka bahkan hampir membentuk bentuk hati dengan sempurna.

“Saya ambil gambar cicak ini dari halaman belakang rumah orangtua saya di Ukraine. Saya kembali pulang ke rumah orangtua saya setelah sekian lama meninggalkannya,” cerita alex.

“Dari kecil, kegemaran saya adalah berada di taman belakang, seraya menonton gerak-geri cicak-cicak yang ada di taman belakang itu,” ucapnya.

“Selama bertahun-tahun saya mempelajari tingkah laku mereka. Jika kita bersikap ramah pada mereka, maka mereka pun akan ramah dan menerima kehadiran kita dengan baik di sekitar mereka,” ungkap Alexey seperti dikutip Daily Mail, Jumaat (17/6/2011).

“Perlu waktu 30 minit untuk mereka beradaptasi untuk mengetahui bahawa keberadan kita di dekatnya tidak akan membuat mereka berbahaya dan saya pun dapat mengabadikan gerak-geri mereka dengan kameraku dengan tenang dan tanpa membuat mereka nampak ketakutan,” lanjutnya

Alexey menambahkan dirinya tidak pernah berfikir bahawa cicak-cicak kecil akan sangat bernafsu.

“Saya merasa sangat special mendapatkan adegan dengan bunga. Aku bukan pakar mngenai cicak dan tidak tahu pasti apa maksud dari tingkah cicak tersebut tapi ini terlihat seperti si cicak jantan melamar si cicak betina,” ujar Alex senang.

Alex merupakan mahasiswa teknik mesin di sebuah Universiti di Ukraine dan fotografi adalah hobinya.

Dari hasil yang special ini, kita jadi tahu bahawa memberi bunga untuk menyatakan rasa sayang tidak hanya dilakukan oleh manusia.

Alex menambahkan bahawa cicak pasir suka sekali bersembunyi di bawah pasir selama berjam-jam, dan mereka pun terkadang berjemur di bawah terik matahari di atas pasir-pasir.(rhs)

14 Responses to “>[ gambar ] Jurugambar Sempat Merakam gambar cicak jantan beri bunga kepada cicak betina ..ooh..sungguh romantis..”

  1. wahhhhh..mmg menakjubkan..

  2. hikhik..pndai jugak cicak ni yer.romantik gitu

  3. wa cikgu. sgt chomel🙂

  4. so sweeet….rasanyer dah lama juga suami GK tak bagi bunga kat GK…GK memang giler bunga especially bunga rose…

  5. ala2…so sweet!!!!!!!!!!!!!!!!….

  6. betul ke ni… kalau betul takjub la..

  7. Kakcik pun tak pernah menerima bunga!🙂

  8. subhanallah.. Allah nak tunjukkan kebesaran dia.sedangkan haiwan pun tau berkasih syg, apetah lgi manusia..salam ukhwah.

  9. lagu kat blog ni nyanyi by siapa ye??please..tell me..tell me..!!

  10. wah..serius ke..kalo betul gambar tu ori..mmg sweet giler..cicak pun bagi bunga

  11. apasal sweet sgt nehh ..yeles betol~

  12. alolololo,..hehe,.buat ape cuti ni ckgu?,.hik3

  13. muka nmpak brutal en cicak ni..tapi ada taman dlm hati..haha

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: