[ gambar ] Inilah Kera Yang Suka Mengendap Wanita Mandi




GUNUNGKIDUL – Kera ekor panjang kembali berulah di Gunungkidul, Yogyakarta. Selain memasuki rumah warga dan mencuri makanan, kera itu juga sering mengintip orang mandi di beberapa sumber air.

Menurut Tugimin, Kepala Dusun Nduwet, Desa Purwodadi, Kecamatan Tepus, pihaknya menerima laporan dari beberapa warga yang pernah diintip ketika mandi di telaga sekitar desa mereka. ”Ada beberapa wanita kampung mengaku diintip ketika sedang mandi,” katanya kepada wartawan, Rabu (3/8/2011).

Dia memperkirakan, satwa cerdik yang berkelamin jantan, diduga sedang birahi. Kera ekor panjang juga kerap membuka pintu kamar mandi jiran tetangga untuk mengintip, ketika ada salah seorang warga yang sedang mandi. ”Kera tersebut akan cepat-cepat mengintip orang mandi,” imbuhnya.

Selain gemar mengintip, kera ekor panjang juga sering mencuri makanan simpanan warga yang disimpan di dapur. Kera yang masuk ke kampung ini hanya sebahagian kecil dari kawanannya di hutan. ”Kadang juga gemar makan telur ayam kampung milik warga,” ujarnya.

Menurut Tugimin, sebagian besar warga sudah berusaha mengusir kera-kera dengan menggunakan alat seadaanya, namun tidak membuahkan hasil. “Kami sudah diberitahu oleh petugas BKSDA untuk menangkap kera yang mengganggu asal tidak membunuh,” imbuhnya.

Kepala Seksi Wilayah II, BKSDA Provinsi Yogyakarta, Sartana, menyatakan pihaknya belum boleh menilai apakah kehadiran kera ekor panjang tersebut over populasi. Belum lama ini, pihaknya juga melakukan penyisiran terhadap keberadaan kera ekor panjang di wilayah Duwet, Purwodadi, Tepus, untuk melakukan penghitungan populasi.Menurutnya, untuk menilai jumlah kera, apakah harus dikurangi dengan mendatangkan suku Badui, harus diukur dengan penghitungan jumlah populasi, apakah akan dikurangi atau tidak. “Kami masih dalam tahap penghitungan, dan untuk kedatangan suku Badui, sampai saat ini belum,” katanya.

Serangan kera ekor panjang ke kampung, meliputi Kecamatan Tepus, Panggang, Paliyan, Semin, Purwosari, Girisubo dan Ponjong. Kepala Dishutbun, Anik Indarwati menjelaskan reproduksi dan pertumbuhan kera sangat cepat.



p/s…bahaya betul….

36 Responses to “[ gambar ] Inilah Kera Yang Suka Mengendap Wanita Mandi”

  1. erkkk, bira betoi keran nih..hambat ngn parang karang baru tau..

  2. grrrr~ kera ni tk pose eh dok ngintai org mandi? kih3. bhye sungguh

  3. aikk dgn manusia pon birahi ker?

  4. uish. gatai punye kera. takde keje lain.

  5. hahahaaa..kera oh kera🙂

  6. nie la bila haiwan tiru aksi manusia..niela akibatnya..neway thanks ya sbb follow my blog..blog nie dh di masukkan di ruangan followers 4 in my blog..=)

  7. ni la kera yang bernafsukan binatang.hehe

  8. haha nakal nye kera

  9. sifat kera dah dekat same mcm mnusia

  10. Tak ada kerja lain kera nie… Tak takut kena tangkap ke?….:)

  11. saya follow sini…hihihi

  12. sampai binatang pon bernafsu tengok …dah tak pandai2 nak mandi bertutup..haiwan pon pandai amik kesempatan

  13. kera pun ada nafsu juga bang hahahaha

  14. amboi amboi..gatalnye kera ittew..

  15. akak kecik,tu la tu..kera pun gatal..hehe

  16. mamai,hehehehe..ya bro mamai…ishh bahaya ni..

  17. Edy Fee,bahaya tu bro edy..hehe..kena hati2

  18. miss Tira,terima kasih..:)

  19. Kakzakie,kera mana takut semua tu kak…:)

  20. miss Tira,kera ni memang gatal.kera bahaya ni.

  21. Suri,dah lebih kurang sama dah..tu yg bahaya tuuu

  22. Saiazuan,memang bahaya..:)

  23. si para para,kera yg bernafsu buas..bahaya ini kepada anak2 gadis dan wanita..

  24. Faiz,terima kasih..:))

  25. Adylia Qarissa,hehe..kera yg gatal dan memang betul2 gatal.sebab dia pilih hanya wanita/gadis saja…hehe

  26. eddy syrol,comel dan gatal bro..

  27. .izzati liyana,heheheh..memang tulah keje dia tuu

  28. EE,ni baru betul bernafsu bintang ni kan? heheh

  29. cx's,hehe.bahaya2..

  30. CintaZulaikha,hehehhehe….

  31. Rtp Farra Arisha,memang sangat menakutkan…

  32. kalau saya, kalau setakat kera tu, saya tak kisah lah nak intai pun…hehehe…dia bukan pandai berkata2 dan bgtau orang lain di mana kedudukan tahi lalat belakang badan saya hehehe…

  33. simanis,hehehhe..betul juga..kera bukannya tahu apa2 pun..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: