bicara tentang sahabat….


salam pagi semua…..
pagi ni SR nak bercakap mengenai persahabatan… persahabatan kadang2 banyak memberi erti pada seseorang, termasuklah saya… selain keluarga kita, mak, ayah, dan adik beradik kita, sahabat juga penting dalam hidup kita… mana mungkin kita mampu hidup seorang diri tanpa sahabat.. jesteru itu kita janganlah memandang rendah erti persahabatan, kerana dalam hidup kita ini, amatlah sukar kita mahu melangkah seorang diri tanpa seorang sahabat.
bagi mana kita nak kenal seseorang itu sahabat yang baik? pernah pelajar saya bertanyakan hal ini..dan saya dengan senang menjawabnya, persahabatan yang baik, ialah beliau akan memahami, merasai,apa yang kita rasa, apa yang kita alami…susah senang, seboleh2nya seseorang sahabat tu pasti akan merasa sedih ( sekurang2nya) jika berlaku apa2 pada sahabatnya.. seperti kata Kahlil Gibran dalam tulisannya, beliau menyatakan erti sebuah persahabatan adalah mudah. Sahabat yg baik adalah mereka yang mampu mengisi kekuranganmu dan bukan mengisi kekosongan seseorang sahabat. sangat mendalam maksudnya tu…
satu soalan mahu saya lontarkan di sinilah ialah, bagai mana cara kita mahu mengetahui seseorang sahabat tu baik dan sebaliknya?
dan yg pasti sebuah persahabatan itu di dalamnya mesti ada kejujuran..tanpa semua itu, persahabatan yang terjalin pasti tidak lengkap…
selamat berpuasa diucapkan pada semua sahabat2 saya…….moga semuanya berada di dalam rahmat Allah SWT hendakNya…..




47 Responses to “bicara tentang sahabat….”

  1. bergenang air mata dkna baca entry nie..teringat sahabat baik dkna…ketika dkna bersedih, dia peneman, dia penghibur, dia pengubat duka..ermm…dialah sahabat dkna sehingga kini.

  2. tapi adakah kita sahabat yg baik?p/s:gmbr cantik,menenangkan..

  3. rasa tidak jujur seseorang dalam persahabatan kadang2 boleh terpancar dari wajahnya…

  4. sahabat sgt penting🙂 dulu cx ad pglmn tntg shbt dimana cx tlh melukakan hati shbt cx. smpai skrg, kesal tk sudah. jd, hargailah sahabat. n skrg cx lbh m'hargai shbt. tk smpai hati tgk shbt dlm ksshn ato ksdhn.

  5. salam, bagi saya nak tahu sahabat tu benar2 baik ke tak, bergantung pada kejujuran dia. n one more dia takkan biarkan kita jauh menyimpang dari agama.

  6. byk cara nak uji erti sahabat tu…hhehee hurmm bkn senang nak jumpe sahabat instead of friend

  7. "Jagalah rahsia temanmu, tutupilah keburukannya dan diamlah jangan membesarkan kesalahannya yang sedang dibicarakan oleh oran lain"-Nasihat Imam Al-Ghazali🙂

  8. hidup tanpa sahabat.. bosan jugak kan?

  9. rasainya di dalam hati…:)

  10. sahabat…so..oney selalu dapat sahabat yg xley harap? kwn mkn kwn..so..sahabat tuh? xtaw la penting ke x…mmg kdg bosan kalau kite xde kawan..nk kua…minx pendapat..berkongsi mslh..tp..kalau semue yg kite dapat..hipokrit? xjujur? useless…

  11. tawa dan tangis bersame..itu la sahabat yg baik..:)

  12. sahabat kadangkala penting jugak sebab ada parkara yang tak boleh nak dikongsi dengan family.. so sahabat berguna time macam ni

  13. susah nk dapat best friend skrng ni🙂

  14. senang mencari kawan, susah mencari sahabat..

  15. saya susah mahu letakkan kepercayaan pada orang lain…sangat susah…saya juga x punya kawan yang sangat baik kerana saya susah percaya kan manusia lain…saya pelik kah??? atau tak normal bila x punya kawan rapat???

  16. salam SR,.hehe,.sahabat yg baik ialah sahabat yg sentiasa mmberi nasihat ke arah kebaikan,.cikgu,sahabat sy yg baik,.:)

  17. kawan ketawa ramai.kawan ketika berduka kurang,sahabat mestilah lebih dari itu.

  18. salamterima kasih ziarah fizarose:)yes!i couldnt agree morea fren in need is a fren indeed!ramadhan kareem

  19. Umi terharu baca entri nie … hidup tiada teman .. menemui kekosongan hidup .. huhu

  20. persahabatan yang ikhlas sgt penting.. tanpa sahabat siapalah kita kan encik SR..

  21. tak ramai sangat kawan baik .. tapi alhamdulillah mereka semua benar benar baik

  22. belogkiter,alhamdulillah….kan..syukur..

  23. chinta..,hehe..betul tu cik Chinta…

  24. chinta..,hehe..betul tu cik Chinta…

  25. My Life's Journey,mana boleh hidup tanpa teman…pasti kita akan rasa sunyi..

  26. rose@ila,terima kasih singgah sini…semua komen saya sangat hargai..

  27. salam….tuan abu muazbetul..kawan ketawa memang ramai..kwn untuk sama2 susah memang tak ada..'so hadapilah dengan sabar..

  28. ::CIKNUURUL,cik nurul, SR sangat setuju dengan kata2 Cik Nurul tu..sahabat memang ada mcm2..ada sahabat yng boleh menghancurkan ada juga shabat yg membawa kebaikan.. .moga tak berlaku yg tak baik..

  29. salam simanis,kadang2 memang tak dinafikan sukar seseorang nak letakkan kepercayaan pada oarng lain..si manis,kadang2 kita sering terlupa yang sahabat kita juga merupakan seorang manusia yang tidak mungkin lari melakukan kesilapan di dalam perhubungan, tetapi janganlah sesekali keyakinan atau kepercayaan kita kepada mereka terhakis begitu sahaja. Berilah mereka peluang untuk memperbaikinya.kan?

  30. Fikri Rais,betul…sokong.

  31. Saiazuan,sukar…sangat sukar..

  32. muhammadfathimarzuki,memang ada byk perbezaan….sanagt banyak..

  33. liya alia,betul tu..saya setuju.. tq atas komen..

  34. nurani,sukar nak caris ahabat yg mcm tuuu

  35. vLurv Planta,kwan yg suka "mkan kawan" sangat tak patut ada ada…dalm masyarakat..

  36. si para para,memang ada terasa di dalam hati.

  37. Faaein Talip Roy,memang akan terasa bosan..sangat boan.faahin..

  38. miss fiza,nasihat ImanAl-Ghazali yang sangat berguna..

  39. Edy Fee,bukan senang…

  40. amierah,betul tu amierah…kejujuran sangat penting…

  41. cx's,memang sangat penting cx, dalam hidup saya mcm2 jenis sahabat dah saya jumpa….ada yg baik..ada yg makan kawan..

  42. CikGu Ma,akan terpancar..dan lambat2 laun akan terbongkar jua

  43. EE,untuk mahu org lain baik pada kita..kita perlu terlebih dahulu membuat baik pada orang..

  44. Adylia Qarissa,sangat memberi kesan yg sangat mendalam tuu..

  45. salam..terima kasih atas komen2 sahabat di entri ni..

  46. salam..terima kasih atas komen2 sahabat di entri ni..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: