"Air Susu Ibu" Sembuhkan Jerawat



Para ilmuwan di Amerika Syarikat belum lama ini menemukan sejenis zat yang terkandung dalam air susu ibu yang memiliki potensi besar mengatasi masalah jerawat.


Zat alami ini bernama asam laurik (lauric acid), yang kadarnya dalam air susu ibu (ASI) mencapai sekitar 45-50 peratus. Dikenal sebagai zat antibakteri, asam laurik juga ditemukan dalam minyak kelapa murni atau VCO.




Penemu zat ini, Dissaya Pornpattananangkul, seorang peneliti bioengineering dari Universiti of California, menyatakan, asam laurik dapat menyelamatkan jutaan remaja di dunia. Zat ini bakal menjadi harapan baru dalam pengubatan jerawat kerana sifatnya alami dan aman.


Lewat kajiannya, Dissaya membuktikan bahawa pengubatan menggunakan krim wajah yang mengandung zat ini tidak menimbulkan efek samping. Tak seperti halnya pengubatan lain saat ini yang dapat menyebabkan kulit kemerahan, kepanasan, dan terbakar.


Salah satu kelebihan penemuan Dissaya adalah mengombinasikan asam laurik dengan “gold nanoparticles”. Partikel-partikel nano inilah yang membuat asam laurik tidak saling melekat ketika diproses berbentuk krim dan kemudian dapat berpisah dengan cepat ketika disapukan pada kulit.


“Partikel nano juga dapat membantu liposom menentukan bakteria penyebab jerawat berdasarkan keadaan kulit, termasuk pH (keasaman),” ujarnya.


Bersama pasukannya, Dissata berencana melakukan pengujian krim kulit ini pada manusia. Sejauh ini mereka telah berhasil memenuhi sejumlah syarat untuk memperoleh izin pengujian kerana produk ini dibuat dari bahan alami dan telah termasuk dalam daftar aman.




8 Responses to “"Air Susu Ibu" Sembuhkan Jerawat”

  1. ohh reallyy ? tqvm yaa !

  2. alamak. cam ne ni.syg nak letak kat muka, nak minum banyak2 pon tak cukup.hehe.

  3. abis la susu ibu lepas ni..

  4. dari kecik samapi besar duk perah susu ibu..kurus la ibu

  5. so penggantinya adalah VCO.. order VCO ngn saya😉 saya pun dah cuba dekat 2 bulan, Alhamdulillah memang mujarab.. sapu kat muka + mkn 2 softgel sehari.. murah je VCO nie,sume mampu beli..

  6. isyy mesti cuba ni, mane nk cari susu ibu nih…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: