[ tragis ] Ibu harus pilih anak mana yang harus mati..



Bayi-bayi Somalia


VIVAnews – Perjalanan para penduduk Somalia menuju negara jiran untuk mencari makan kadang-kadang menghabiskan waktu berhari-hari. Dalam perjalanan, seorang ibu dengan berat hati terpaksa meninggalkan anak mereka yang tidak berdaya, demi kelangsungan hidup anak yang lainnya.

Kenyataan pahit ini harus dijalani oleh Wardo Mohamud Yusuf, seorang ibu berusia 29 tahun. Wardo telah berjalan selama dua minggu di tengah panas terik menuju sempadan Kenya. Di tempat ini, dia berharap mendapatkan makanan dan minuman di khemah yang disediakan negara jiran.

Wardo menggendong anak perempuannya yang berusia satu tahun di punggungnya, sementara anak lelakinya yang berusia empat tahun berjalan bersamanya. Dua minggu berjalan dengan makanan dan minuman yang minim, anak lelaki malang tersebut sakit

Wardo tanpa memikirkan kerperluan dirinya memberikan sedikit minuman yang dia bawa di kepalanya kepada puteranya. Namun, kerana tidak sedarkan diri, anak itu tidak dapat meneguk air untuk menghilangkan dahaga. Wardo berteriak minta tolong, keluarga dan kerabatnya tidak ada yang berhenti. Mereka tetap berjalan

Akhirnya, Wardo harus memilih. Sebuah pilihan yang ibu manapun pasti sukar melakukannya.

“Akhirnya, saya putuskan untuk meninggalkan dia, mendoakan kepada Tuhan, di tengah jalan,” ujar Wardo ketika diwawancara di khemah di Dadaab, Kenya, dilaporkan dari laman Daily Mail, Jumat, 12 Ogos 2011.



Pengalaman serupa pernah dialami oleh Faduma Sakow Abdullahi, janda 29 tahun. Dia mengaku berjalan berhari-hari dari kampung menuju Dadaad bersama lima orang anaknya yang berusia 5, 4, 3, 2 dan seorang bayi yang baru dia lahirkan.

Tinggal sehari lagi sampai di khemah, putera dan puteinya yang berusia 5 dan 4 tahun tidak bangun setelah rehat sejenak di bawah pohon. Air yang dia bawa tinggal sedikit, Faduma mengaku tidak ingin membazirkan air yang boleh diberikan kepada anak-anaknya yang lain itu.

19 Responses to “[ tragis ] Ibu harus pilih anak mana yang harus mati..”

  1. Allah… anak-anak kita di sini makan sampai tak tahu nak pilih yg mana satu….

  2. salam….aduh kesiannya bila mama tengok gambar n baca n3 ni sedih rasa di hati ini…pilubayangkn kalau mama yg berada di tempat ibu itu ya Allah x dpt mama bayangkn terpaksa berkorban kasih..:(mama nak kongsi n3 ni yer…thanks

  3. kesiannya tgok budak tu

  4. kesiannya!kita kat malaysia ni tau membazir je!dorang dekat sana xdapat makan..=(

  5. Ya ALLAH, keciannya…

  6. syukur la kita di Malaysia tidak seperti nasib mereka..

  7. kesiannya…..! syukurlah kita ramadhan banyaaak juadah. macam-macam.

  8. Airmata menitis laju di pipi… saya takkan sanggup begitu, namun saya tidak berada di tempat ibu itu, saya tidak dapat merasa hati nya…memang tempat mereka di syurga…

  9. sedihnya kehidupan di sana.. Kita kat sini senang2 je membazirkan makanan…

  10. Ya ALlah betapa bersyukurnye izzi rase….bile tgok org lagi susah dari izzi…Izzi xtau nak kate ape..izzi ckop2 sedih n pilu bace entri ini..izzi doakan smga Allah bersama ngan anak2 ini..amin…

  11. ya allah, sedihnye..huwaaa…syukur kite hidup di negara aman dan cukup semua…syukran…

  12. ya allah..begitu peritnya derita mereka..mengapakan tiada yang sudi membantu..kita dengar raja/putra arar memiliki aset yang berjuta2 dan tak terkira..tapi mengapa mereka menggunakan semua itu untuk duniawi..

  13. huhuhu…untung la kita tggl kat malaysia…alhamdulillah

  14. tgok kite..membazir d bulan ramadhan. ish3..syukur alhamdulillah kite xdi uji camni

  15. sgt kesian. bersyukurlah kita yg dpt hidup sihat dibumi Allah ini

  16. bersyukur…duduk di malaysia….semoga kekal aman…

  17. sedihnyer..entry yang sangat menginsafkan. Anak2 kita siap boleh buang2 makanan lagi ;( Nanti nank tunjuk kat diorang gambar2 ni ;(

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: