Tradisi Aneh: kahwin Paksa Sebelum Datang Haid Di Yaman

Sanaa- Para lelaki normal, pasti ingin mendapatkan isteri dengan usia yang lebih muda dan tentu saja masih yang dara bukan? Namun, tradisi yang berlaku di negara2 tertentu seperti Yaman dan Afganistan, memperlihatkan tindakan lelaki di negara berkenaan sungguh keterlaluan.


Mereka bukannya mencari gadis cukup umur untuk dijadikan istEri, tetapi malah menyasar anak-anak usia di bawah satu dekad, bahkan lima-enam tahun, untuk dijadikan pendamping hidup. Meski bakat cantik sudah terlihat, namun secara lahiriah belum ada yang menarik dari tubuh anak-anak ini. Payudara dan punggung saja belum terbentuk.


Seperti dilaporkan majalah National Geographic edisi terbaru, saban tahun, 10-12 juta gadis belia dipaksa menikah sebagai tradisi dan cara menyelesaikan kemelut keluarga. Biasanya, upcara pernikahan berlangsung tengah malam atau dinihari agar tidak ketahuan polis.


Seperti pengalaman Rajani, lima tahun, dari Negara Bagian Rajashtan, India, yang tertidur saat hendak dinikahkan. Ia pun terpaksa dipangku oleh pak ciknya ke tempat pernikahan dengan calon suaminya yang baru berumur 10 tahun.


Lain lagi dengan gadis cilik dari Yaman bernama Ayesha, 10 tahun. Ia begitu ketakutan saat melihat calon suaminya yang berusia setengah abad. ?Tiap hari ia menelefon saya dan menangis,? ujar adiknya yang bernama Fatimah. Ayesha dan suaminya tinggal di sebuah desa, sekitar dua jam perjalanan dari rumah orang tuanya.


Dunia pernah dikejutkan oleh kisah Nujood Ali yang lari dari rumah suaminya kerana dinikah paksa. Ia lantas meminta pengadilan mengabulkan gugatan cerai terhadap suaminya yang berumur 30-an tahun. Upayanya berhasil. Ia sekarang kembali bersekolah dan tinggal dengan orang tuanya. Cerita Nujood dibukukan dalam 30 bahasa dengan judul I Am Nujood, Age 10 and Divorced.


Selain kehilangan masa kanak-kanan mereka, gadis-gadis bau kencur itu juga terancam kehilangan nyawanya saat melahirkan .


6 Responses to “Tradisi Aneh: kahwin Paksa Sebelum Datang Haid Di Yaman”

  1. benda ni memang xade penyelesaiannye. diorang masih ikot tradisi tu.

  2. eh… mcm2 la org skrg nie

  3. Kenape wujudnyer tradisi macam ni..kasihan kat knak2 yg xberape lagi mengerti erti khdupan..then dpakse kahwin…mudah2an..tradisi ne akan lyap!!!!!

  4. Ya Allah. pelik2 jerk. sebab tu Islam diciptakan Allah dgn begitu sempurna. tiada satu pon yg boleh kite sangkal sb segalanya baik belaka🙂 Alhamdulillah

  5. kesian betul anak anak tu…dah teka de remaja perempuan di negara mereka? adeii…

  6. kesiannya….x de masa depan dah….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: