[ gambar ] Inilah Budak Perempuan Berumur 10 tahun berjaya menawan puncak Pergunungan Rocky, Pergunungan paling bahaya di Amerika Utara





Stella Noble mungkin beratnya hanya 25 kilogram dan mempunyai tinggi badan 1.2 meter, namun hal tersebut tak mampu menghentikan gadis cilik berusia 10 tahun tersebut untuk menaklukkan pegunungan paling sukar dan paling berbahaya di Amerika Utara.

Dalam gambar-gambar menakjubkan ini menunjukkan bagaimana dia menjadi pendaki termuda yang pernah menaklukkan puncak tertinggi pegunungan Rocky, yang dikenal sebagai The Diamond (permata), pada bulan lalu.

menaklukkan puncak tersebut, Stella melakukan pendakian yang melelahkan selama 12 jam dengan ayahnya, Forrest, (43).

“Ini adalah tebing yang paling bahaya, dimana semakin tinggi anda mendaki, risiko menjadi semakin berbahaya.” tutur Forrest.

“Stella berpikir bahwa melakukan hal ini adalah sesuatu yang paling indah dalam hidupnya. Kerana dalam ketinggian tersebut anda dapat melihat semuanya, termasuk Denver.” tambahnya.


Diketahui, tidak ada catatan rasmi bagi orang termuda untuk yang memanjat puncak Diamond, tetapi sejauh yang diketahui, tak ada seorang pun yang lebih muda dari Stella yang berjaya menaklukan puncak ini.

Bahkan, keluarga Noble pernah mendapatkan telefon dari pendaki lain, iaitui Tommy Caldwell, yang mengatakan bahawa Stella telah mengalahkan rekod yang dibuatnya 21 tahun yang lalu, kala ia menaklukan puncak yang sama saat berusia 12 tahun.

“Saya suka memanjat gunung, jadi saya fikir merupakan sesuatu yang indah dalam hidup saya

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: