[ gambar ] Inilah Lambang Kasih Sayang Yang Sebenarnya..

Melihat gambar di atas cukup jelas menggambarkan erti kasih sayang. Bercerita tentang kasih sayang, mahu tidak mahu ianya berkait rapat dengan hati. Kasih sayang umpama tali yang mengikat hati-hati manusia. Apabila wujud kasih sayang, maka lahirlah perasaan cinta dan kemesraan.

Melihat gambar di atas mesti ada yang akan terharu. Apa tidaknya.. sungguh murni dan mulia kasih sayang seorang kakak yang berumur 9 tahun menjaga dengan penuh rasa kasih sayang terhadap adiknya yang berusia 8 bulan. sanggup membawa adiknya ke sekolah kerana ibu dan bapa budak ini terpaksa berkerja untuk mencari nafkah. Nafkah penting untuk kelangsungan hidup dan pelajaran juga penting untuk masa depan.

Kegigihan budak ini membawa adiknya ke sekolah dan menjaganya dengan penuh kasih sayang sungguh menarik minat ramai pihak di China. Ianya lambang kasih sayang, ketabahan, kemiskinan dan kecekalan untuk mengharungi kehidupan yang sungguh mencabar di dunia kini.
sumber gambar : borak kosong

30 Responses to “[ gambar ] Inilah Lambang Kasih Sayang Yang Sebenarnya..”

  1. Tapi masyarakat kita?Nilai kasih sayang makin terhakis…

  2. sgt sebak tgok pengorbanan seorang kakak mcm ni…semoga i menjadi kakak terbaik buat adik2 i..amin..

  3. bagusnya budak ni..kecik-kecik dah tau tanggungjawab dia..

  4. wah.. memang la kat sni x terjadi benda tu kan.. tp xsuke plak berita yg org ramai wat bodo je ada budak kene langgar. kat cina jugak kalu xsilap

  5. kesiannya. sedih tengok kesusahan budak tu. kecik2 dah kena bertanggungjawab menjaga adik.

  6. 🙂 muhasabah diri

  7. kasih sayang kena dipupuk..diajar dari kecil

  8. kecik2 dah jalankan tanggungjawab sbg kakak.. bgsnye..

  9. Sungguh tabah budak ni..

  10. kepayahan megajar erti kasih sayang yang x mungkin boleh dibeli dengan kemewahan… tersentuh hatiku…

  11. untung mak ayah dia ada anak macam ni..

  12. buat akak rasa kerdil… entry kamu selalu aja menguja minda akak…p/s: thanks sayang…

  13. terharunya… seorang kanak2 berumur 9 tahun memahami erti tanggungjawab berbanding pelajar2 kita yang tidak faham2 walaupun di ajar berkali kali

  14. kasih sayang seorang kakak untuk adiknya.. memang tak ternilai..

  15. Faaein Talip Roy,sangat mencuit perasaan kan?..tulah rencah kehidupan yg terpaksa dilalui di negara orang..sungguh menyedihkan..

  16. NURUL ASHIKIN,betul tu nurul, begitu mengharukan.betapa sayangnya kakak pada adiknya..

  17. Bidadari Syurga,terima kasih kak…:))

  18. si para para,memang sangat beruntung kan..sejuk perut mak dia mengandung ni.:)

  19. maira,hidup di negara orang memang susah..yg kaya bertambah kaya..yg susah..memang sangat2 susah.

  20. Anitafasha,memang ketabahan, jelas terpancar di wajah budak ni.

  21. azura roslan,terpaksa memikul tanggungjawb sebab ayah dan ibu budak ni terpaksa berkerja untuk menyara keluarga..

  22. Amirah Yusof,kita patut bersyukur kerana negara kita tak ada yg mcm ni.

  23. yana halim,sungguh menyedihkan.

  24. cik sakdi,di China..memang mcm tu..lain sikit.

  25. Miss Eiza,begitu menyentuh jiwa dan raga.

  26. Azie Azman,sangat menyentuh rasa..

  27. SURIA AMANDA,pengorbanan kakak yg cukup mengharukan.

  28. Scarlett O'Hara,di malaysia tak ada berlaku mcm ni…sampai bawa adik ke sekolah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: