[ Kesian] Kerana RM 24.93 sen ( Rp 70 Ribu) Tak Dibayar Kepada Hospital Bayi ini Dibiarkan Meninggal Dunia


INILAH.COM, Jakarta – Hanya kerana kurang membayar bayaran rawatan hospital Mitra Anugrah Lestari, Cimahi, Jawa Barat, dituduh telah membiarkan bayi sakit hingga meninggal dunia.

Bayi wanita malang itu bernama Nisza Ismail (10 bulan). Dia mengalami step disertai demam tinggi pada Jumaat (20/10/2011), namun keluarga Nizsaberusaha melakukan penanganan sendiri di rumah.

Kerana panik demam Nizsa tak juga turun, orang tua Nizsa, Martin dan Susan, membawa Nizsa ke hospital Namun kerana ketiadaan wang, Martin dan Susan, terpaksa harus berpindah-pindah hospital karena tidak ada yang mahu mengubati Nizsa.

“Dikarenakan kondisinya tidak kunjung membaik maka kami (orang tua) memutuskan untuk membawanya ke Hospital Mitra Kasih, tapi akibat kos yang terlalu mahal maka kami pun membawa ke Hospital Handayani, akan tetapi di Hospital Handayani tidak menerima bayi berkenaan kerana tidak memiliki alat yang cukup memadai. Akhirnya pihak Hospital Handayani merujuk ke Hospital Umum Mitra Anugrah Lestari (MAL),” jelas Martin, saat dihubungi, Minggu (23/10/2011).

Di Hospital MAL, Nizsa langsung dibawa ke UGD, akan tetapi kerana masalah birokrasi akibat, Nizsa tidak diperkenankan masuk ruang rawat. “Dan tidak ditangani dengan baik, padahal lebih dari setengah dari wang administrasi telah dibayar,” kata Martin.

Petng hari Nizsa baru diberi bantuan infus oleh para jururawat tapi pihak hospital belum juga memindahkan Nizsa ke ke dalam wad, hanya kerana kekurangan kos perubatan senilai Rp 70 ribu.( RM 24.93 sen)

“Baru sekitar jam 8.00 malam, Nizsa dipindahkan ke Wad Kana-Kanak, setelah kami menjelaskan bayaran pendaftaran (Administrasi) sekitar Rp 500 ribu ( RM 178.00). Akan tetapi itupun belum ditangani dengan baik, kerana tidak adanya doktor pakar yang masuk pada hari itu,” keluh Martin.

Doktor baru tiba tengah malam untuk memeriksa Nizsa. “Tapi itu bukan doktor pakar melainkan dokter jaga (umum),” kata Martin.

“Tapi kerana kami tidak memiliki wang, ubat pun tidak dapat ditebus kerana mereka menyatakan ada wang, ada ubat. Padahal ubat itu diperlukan secepatnya,” ucap Martin.

Martin dan istrinya berusaha berbincang dengan pihak hospital agar diberikan keringanan untuk mendapatkan anaknya, namun pihak hospital tetap tak mau memberikannya

“Kami pun terpaksa melakukan rauyan untuk meminta keringanan agar ubatan diberikan dan kos akan dibayar besok pagi, tapi itu semua tidak diluluskan oleh pihak hospital.

Keadaan Nizsa semaki nazak di hospital hingga akhirnya pada subuh keesokan harinya, Sabtu (24/10/2011), Nizsa kembali megnalami step untuk yang keduakalinya, dan pihak rumah sakit kembali memberikan resep yang harus ditebus Martin.

Kerana sudah kehabisan wang untuk membiayai rawatan anaknya di hospital, Martin pun berusaha melakukan rayuan lagi agar ubat dapat ditebus dengan menggadaikan telepon selulernya.

“Kami mencoba untuk menjaminkan handphone, kerana mereka nyatakan ubatnya mahal, tapi setelah diteliti ubat tersebut hanya Rp 70 ribu,( RM 24.93 sen)” kata Martin.

Martin berusaha meminta bantuan pada keluarganya, dan sekembalinya ke hospital bersama keluarga-keluarganya, nyawa Nizsa belum juga mendapatkan pertolongan pegawai perubatan.

Melalui perdebatan panjang, akhirnya Nizsa mendapatkan pertolongan, namun sudah terlambat. Keadaan Nizsa semakin teruk

Doktor jaga yang memeriksa Nizsa menyarankan agar Nizsa dipindahkan ke ruang rawat ICU, namun pihak hospital tak juga melaksanakan saran doktor lagi-lagi kerana alasan wang tidak dibayar..Akhirnya bayi malang ini meninggal dunia.

Itu pun pihak keluarga masih disukarkan untuk membawa pulang mayat bayi malang ini, dengan alasan harus mnyelesaikan proses bayaran terlebih dahulu, sebelum membawa mayat anaknya


sumber:

http://metropolitan.inilah.com/read/detail/1788456/kurang-rp-70-ribu-rs-biarkan-bayi-meninggal
p/s..duit oh duit….kerana duit manusia jadi hilang pertimbangan dan nyawa tiada nilainya

40 Responses to “[ Kesian] Kerana RM 24.93 sen ( Rp 70 Ribu) Tak Dibayar Kepada Hospital Bayi ini Dibiarkan Meninggal Dunia”

  1. T_____________T sedihnyaaaaaaaaaa

  2. manusia semakin kejam dn ta berperikemanusiaan !

  3. semakin hilang nilai kemanusiaan dalam diri makhluk yg dipanggil manusia. geram baca cerita2 mcm nie…

  4. kesian nasib budak niii…memang ajal maut dah ditentukanNya…cuma…rasa sedey bila duit dah jadi 'raja'…manusia dah 'gila' kerana duit…:-(

  5. ya allah, sampai macam tu sekali, tak prihatin langsung, apa nak jadi dengan manusia sekarang, ada je kes tak berperikemanusiaan dimana2

  6. yaAllah kesiannye dia.. :(tak dapat bayangkan perasaan ibubapa dia..minta share ye~

  7. Ada ketikanya, mustahaknya duit sehingga hilang nilai seorang manusia.

  8. Salam…Zaman sekarang duit adalah segala-galanya, manusia sudah hilang pertimbangan kerananya, manusia sanggup menggadai maruah kerananya.. semuanya kerana duit….😦

  9. kita masih beruntung tinggal di malaysia kan..walau berlainan negara..hati ni ttp sayu apila melihat anak kecil di perlakukan sedemikian rupa…

  10. salam. hospital2 sepatutnya fikir nak selamatkan nyawa pesakit dulu. nie tak,duit lagi penting. nilai nyawa manusia takkan pnh sama dgn duit smpai bila2 !

  11. memang tak ada perikemanusian betul…ingat kat akhirat nanti mereka yg terlibat akan ditanya kenapa dan kenapa…masa tu korang jawap lah ye…tak ada otak langsung

  12. bila duit di katakan segalanya..

  13. yg kaya bersenang lenang…yg miskin terus tertindas.mujur kat malaysia tak macam ni…rawat dulu.bil kira kemudian kecuali kes2 yg boleh ditangguhkan.itupun ramai rakyat malaysia yg tak tau bersyukur.

  14. manusia tak berhati perut. kesian baby comel nie.

  15. kesiannya..untung la dekat Malaysia ada hospital kerajaan..huhu

  16. apabila wang lebih tinggi nilainya dimata manusia berbanding nyawa seorang bayi – ini lah jadinya…

  17. ISH3…dahsyat2..huhu..:(

  18. teruknya perilaku.. langsung xda sikap belas… manusia zaman skang ni hanya dikaburi dengan wang ringgit jep,..

  19. mOoN,sangat menyedihkan..

  20. amniey91,sangat sedih membaca berita ini..bila duit mengatasi segala2nya..

  21. WHYJ,wang..ohh wang..semua nilai kemanusiaan jadi hilang.

  22. Azie Azman,di malaysia mungkin x berlaku mcm ni..

  23. Miss Eiza,memang sangat sedih..

  24. cik yuki,nili kemanusiaan dah tak ada..

  25. yana halim,hilang nilai kemanusiaan akibat duit…sangat malangnya.

  26. Rin_Aff,sangat kesian..menitis air mata saya..

  27. Kak Yatie,sungguh malang sekali bila sudah tidak ada nilai2 kemanusiaan..dlm diri..

  28. mimie..,sangat kesian..

  29. Kunang-Kunang,duit lebih berharga daripada nyawa?

  30. Nida,duit adalah segala2nya..dah memang jadi hamba duit dah kan.?

  31. SURIA AMANDA,masih lagi beruntung..alhamdulillah..

  32. cikzsmile,betul tu..kena fikir juga nyawa manusia bukan fikir soal duit saja.

  33. aku budak klang,dah hilang segalanya…

  34. cx's,sungguh menyedihkan..

  35. si para para,sangat sedih..

  36. ieda,yang kaya tak ada masalah.

  37. Nayang Ahmad,itulah realiti kehidupan di negara orang..

  38. sedih.. dalam saat genting.. duit juga yang dilihatnya..

  39. Faaein Talip Roy,sangat sedih faaein..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: