Kanak-Kanak 11 Tahun Hubungi Polis Kerana Ibunya Menyuruh Buat Kerja Rumah

Melayani masyarakat adalah tugas polis. Tapi apa yang akan dilakukan polis jika menerima panggilan dari seorang kanak-kanak yang mengadu dipaksa bekerja oleh orang tuanya?
Kejadian ini berlaku di kota Aachen, Jerman ketika polis setempat menerima panggilan telepon.
Dalam panggilan telefon itu, seorang kanak-kanak lelaki berusia 11 tahun meminta bantuan polis kerana mengaku dipaksa bekerja seharian oleh ibunya.
Anak laki-laki itu, yang tidak disebutkan namanya, memanggil polis melalui nombor kecemasan 110 ( sama spt 911)
“Saya harus bekerja seharian sampai tidak punya waktu bermain,” kata anak itu melalui telefon.
Menerima panggilan ini, polis terus menuju ke kediaman kanak-kanak itu untuk melihat keadaannya.
Memungut kertas dan membersihkan kawasan rumah.
Seperti diberitakan media tempatan di Jerman, setibanya di kediaman kanak-kanak itu , polis terus menemuinya dan ibu.kanak-kanak tersebut.
Polis , kemudian meminta anak itu untuk menjelaskan soal “kerja paksa” yang telah dilaporkannya itu.
“Saya harus membersihkan rumah dan halaman,” katanya kepada polis .
Ketika polis bertanya soal definisi kerja paksa, anak itu mengaku dia sebenarnya tidak mengetahui erti kerja paksa.
Ibunya mengatakan anaknya sudah kerap mengancam akan memanggil polis jika dia diminta membersihkan rumah ketika hari cuti.
“Dia bermain seharian dan bila saya memintanya menyimpan mainannya, dia mengatakan itu adalah kerja paksa,” kata ibunya

sumber:
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-14533749

22 Responses to “Kanak-Kanak 11 Tahun Hubungi Polis Kerana Ibunya Menyuruh Buat Kerja Rumah”

  1. adeih,mcm ni pon ade?tp comel betol budak tu (^_^)

  2. Assalam…Moga anda sentiasa sihat hendaknya…Ingatkan kat Malaysia tadi..Macam2 kan budak2 sekarang ni…

  3. haha ape punyer anak da ~

  4. macam2 dunia skrg…:D

  5. hish, budak ni. semua keje memang lah "keje paksa", mana ada keje main-main @ suka-suka ek…jumpa blog ni kat KB tadi. jemput singgah blog http://www.kisah-dan-kasih.blogspot.com

  6. manje betol la anak2 zaman sekarang..sekeh kang..hehehe

  7. Kalau betul ada akta yang boleh mendakwa ibu bapa memaksa anak-anak cam tu, rasanya tak salah tindakan budak tu kan?

  8. kanak-kanak sekarang.. sudah malas buat kerja rumah.. hurmm

  9. haha sengal gile budak tu.

  10. adoi….budak ni….

  11. ha ha ha budak2 sekarang tak heran dah….anak2 aku pun kadang2 bila berckp aku sendiri geleng kepala…mcam2 idea diaorang ada

  12. Miss Eiza,budak zaman moden mcm nilah..:)

  13. Yayan,hehehe..memang sengal..

  14. Faaein Talip Roy,budak2 zaman moden..lebih suka ngadap komputer dan game saja.:)

  15. Scarlett O'Hara,kalau setakat suruh wat keje rumah, sapu sampah, kemas bilik takkan tu pun dikatakan dera kan.?

  16. Teratak Chipmunk,tu manja tak bertempat..

  17. Faz Abas,terima kasih..sudi singgah komen..:))

  18. AkuTracy,hehe..dunia yg semakin pelik.

  19. PeJuAnG CinTa,sepatutnya tak berlaku mcm ni..anak2 zaman sekarang memang manja

  20. walaikummusalam.. iza,Insyaallah…bukan kat Malaysia.terima kasih komen.

  21. suha,terima kasih komen..:)

  22. aku budak klang,kena didik anak2 tu elok2..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: