Archive for the etika.. Category

etika-etika semasa pergi kenduri kahwin…

Posted in etika.. on December 9, 2010 by sekamarrindu2009

skrg ni musim cuti sekolah, pasti ramai yang mengundang ke jemputan kahwin…semasa hadir ke rumah pengantin, ( org kelantan panggil bekwoh…atau dalam bahasa inggeris ” big work”) perlu ada beberapa etika2 tertentu…yang perlu diketahui…..
jangan jadi mcm spt saya tahun lepas, salah pergi tempat kenduri.. dah makan, dah sendwa kekenyangan, baru tahu pergi salah rumah..alahai….( sebab rumah kenduri bersebelahan, pada hari dan tempat yang sama..) ishh..
etika-etika yang perlu anda tahu ialah:
  • lepas makan tu bagilah duit untuk tuan rumah pengantin tu..jangan makan terus blah mcm tu jeeee….lain laa kalau dia buat jamuan free..
  • jangan sesekali kata mcm ni…” pak cik tolong bungkus nasi minyak ni 8, untuk anak-anak saya kat rumah tu……jangan buat malu dengan melakukan hal-hal spt tu..
  • duit tu siapkan awal-awal… kalau boleh letaklah dalam sampul surat, ( pernah berlaku pada kawan saya..terbahagi duit RM 1.00, sebenarnya nak bagi RM 50.00..ishh…kesian nya..
  • jangan terlalu menyibuk nak tengok pengantin, kita sebagai jemputan jauh2 ni..tengok ala-ala kadar je lah…siap nak bergambar2 pulak sedangkan kita bukan la kaum kerabat terdekat…
  • jangan duduk lama-lama di dalam khemah tu..buat mcm kedai kopi borak dengan member-member dari jam 1.00 hingga jam 6.00 petang..ishh..jangan buat..!! orang lain pun nak makan juga….
  • jangan cuba2 nak ngorat pelayan-pelayan temu tu…silap hari bulan kuah gulai timpa atas kepala…orang tengah sibuk-sibuk..kita asyik nak menggatal je…
  • beratur masa ambik nasi minyak tu..jangan berebut-rebut mengalahkan budak2 sekolah pulak..
  • jangan lah kita terlampau rajin pula, sehingga periuk dan kuali pun kita nak tolong basuh..itu keje pangantin baru laaa…yang kena basuh..( pernah tengok kwan saya kena “dera” basuh kuali…) ishh..tak sporting betul..
selamat pengantin baru pada yang melangsungkan perkahwinan hari ni…

Advertisements