Archive for the jb Category

bila orang lain guna ayat "jantung bulanku"

Posted in jb on July 2, 2010 by sekamarrindu2009

jantungnya ada pada kamu..

nama jantung bulan, adalah nama khas untuk dia saja. Di dalam dunia ini, saya percaya hanya saya saja yang menggunakannya, tidak yang lain nya.. tapi bila orang lain guna nama yang sama..kadang-kadang aku jadi pelik..tak apalah..nak buat mcm mana..

mengapa panggil jantung bulan?..ramai yg tanya aku.. bulan tu ada jantung ke? kalau ada tunjukkan kat mana letaknya jantung tu? ada yg tanya aku pasal ini..

kenapa tak letak nama jantung bintang? why guna bulan?.. ada ramai yg tanya..hehehe..aku gelak je..nak jawab pun kadang2 serba salah…tapi kenalah jwab jugaklah…minta2 pas ni x de orang dok tanya lagi..

jantung bulan….satu bahasa perlambangan, bahasa metafora yang mempunyai maksud yang sangat dalam. memang sukar nak dihuraikan dengan kata-kata yang biasa..hanya aku dan dia saja yang tahu..

seperti yg kita tahu..kalau disebut “jantung” dalam badan manusia; merupakan salah satu organ yang paling penting dalam tubuh manusia dan kegagalan jantung selalunya menyebabkan kematian..apabila diserang penyakit jantung dan sebagainya..

berbalik kepada jantung bulan; bahasa metafora yang sangat membawa maksud satu perasaan yang sangat mendalam pada seseorang, cinta nya cuma pada seseorang itulah.. dia ibarat jantung pada saya..sangat penting dalam hidup saya. Jantung (dalam bahasa inggeris membawa maksud: heart ( asal dari perkataan latin).. dan mengapa bulan?.. bulan di sini juga merupakan bahasa metafora juga. Pertanyaan: Mengapakah Allah swt mencipatakan bulan? Semua ciptaan Allah swt tidaklah sia-sia, sama ada bintang, matahari dan bulan.

Bulan atau Moon satu-satunya objek di langit yang mengelilingi bumi, bulan tidak mempunyai cahayanya sendiri, cahaya cantiknya akibat pantulan cahaya matahari. Cahayanya yang cantik apabila bulan purnama memberi keindahan seluruh makhuk di bumi ini, bukan saja kepada manusia, malah yang lain-lainnya. Kita boleh bayangkan seandainya bulan tidak ..tak berseri lagi bumi.. samalah dengan saya pun..

Bulan, bintang dan matahari adalah ciptaan Allah swt..penuh dengan rahsia yang kini ramai manusia yang belum mampu lagi menerokainya. Ianya lambang betapa besarnya kekuasaan Allah swt..melihat dan memandang bulan, bermakna secara umumnya kita akan merasai bertapa besarnya kekuasaan Allah swt pada kita. Ianya juga membawa maksud, saya juga betapa syukurnya saya dengan takdirNya, dengan kekuasaaNya, saya dapat berjumpa denganmu..ianya merupakan anugerah pada saya yang tiada bandingannya..



p/s:………terima kasih maa
Advertisements