Archive for the kucing.. Category

sebab-sebab kucing ekornya BENGKOK….hehe

Posted in kucing.. on November 26, 2010 by sekamarrindu2009

ekornya bengok kan?

ini pun sama juga
kucing yang comel

anak kucing ku..yang disayang
SR nak tanya….sapa kat rumah ada bela kucing???..tak kisahlah kucing siam ke, kucing parsi ke apa ke…janji ada kucing…kat umah SR pun ada juga kucing, namanya Caca dan Cici yang diberi oleh seseorang yang sangat bermakna dalam hidup SR….
Dalam dok manja-manja dengan kucing tu kan…..cuba renung dan tenung akan kucing tu.,..perhatikanlah betul-betul…ishh…tengok di bahagian ekornya…. SR cakap di bahagian ekornya….bukan kat kaki…hehehe
apa yang dapat dilihat di bahagian ekornya, bengkok kan??…tau pun…
pernah tak kita tanya kenapa ekor kucing tu BENGOK?
last year masa mengajar Science Year !, ada budak tanya kenapa ekor kucing tu bengkok…nama lagi budak-budak ..soalan yang ditanya oleh budak-budak tu kadang-kadang tak masuk dek akal juga…so kita perlu ready dengan jawapan-jawapannya……
mungkin kita boleh cuba jawab mengapa ekor kucing itu bengkok..???
Sebab 1:
ekor kucing tu bengok kerana tersangkut sewaktu proses meneran ibu kucing masa nak bersalin tu laaa.. heheh
Sebab 2:
mungkin perut ibu kucing tu terhentak atau tersadung sewaktu pertumbuhan ekor di dalam perut.
Sebab 3:
Ekor anak kucing tu bengok akibat ibu kucing koma sebentar sewaktu bunting dulu..Jadi anak yang lahir tekena kenan simbol koma yang bengkok tu mungkin..
Sebab 4 :
Ekor anak kucing tu bengkok akibat terpijak oleh kaki atau terhempap oleh badan ibu kucing semasa anak kucing itu dilahirkan.. hehe
Sebab 5:
Memang dilahirkan bengkok supaya menjadi tanda lahir seperti manusia atau mungkin boleh menjadi nama timangan selepas dilahirkan…contohnya anak kucing kita namakan “SI Bengkok” hehe
Sebab 6:
Bengkok kerana perkara lain..seperti ibu kucing memandang sesuatu yang bengkok seperti sabit, dan lain-lain…hehe
walau apapun, sayangilah kucing anda tu..sebeb apa..kucing adalah haiwan paling yang disayangi oleh Rasulullah SAW.

– apa khabar?

Advertisements

saya ada anak….

Posted in kucing.. on February 21, 2010 by sekamarrindu2009

dabu dengan anak-anaknya..

terserelah kasih sayang….

kasih ibu pada anak-anaknya..

15hb Feb yang lalu…saya secara tak sengaja telah melanggar kucing kesayangan saya..namanya “Awang” . Kucing jantan ni teramat manja, sangat terasa kehilangannya..namun ari ini, jam 5 petang tadi, saya telah mendapat ‘anak baru’ apabila ‘Dabu’ kucing betina saya, telah melahirkan 2 ekor anak….(tak tahu lagi anak tu jantan ke betina lagi..hehe)..

sebagai seorang yg sangat menyayangi haiwan, lebih-lebih lagi kucing, haiwan yang paling disukai Rasulullah, kehadiran dua ekor anak kucing itu, pengubat luka kerana kehilangan “Awang”.
kucing yang mati tersebut, saya bagi makan ikan kembung rebus dalam seminggu 3 kali..dan selebihnya makanan yang biasa lah..friskies….